tumblr hit tracking tool

Industri & teknik

Presshärdat borstål – en svensk spetsteknologi

Av Mats Holmström 2013-06-27
Mats Oldenburg leder Centrum för Högpresterande Stål
För fordonsindustrin är utvecklingen av material och processer mycket viktigt. Presshärdat borstål är ett hårt och segt material som kan göra konstruktioner både starkare och lättare. Tekniken uppfanns i Luleå på 1970-talet och används i bilars kaross- och säkerhetskomponenter.

Professor Mats Oldenburg leder Centrum för Högpresterande Stål, vid Luleå tekniska universitet.

- Det här är en teknik där Sverige är världsledande idag men det är en teknik  i snabb utveckling och det krävs fortsatt satsning om vi ska kunna hänga med.

Många näringslivsprojekt

Vid LTU och inom CHS har man tagit fram flera modeller för simulering av hållfasthet och materialbrott som används bland annat hos Volvo och Ford.

- Vid vårt labb har vi möjlighet att följa händelseförlopp på tre millisekunder. Detta gör att vi noggrant kan studera brott- och töjningsprocesser. Vi fortsätter utveckla modeller för  användning av borstål. Vi kan skräddarsy materialegenskaper så att olika delar av en komponent får olika egenskaper efter behov.

Martin Jonsson är forsknings- och utvecklingschef hos Gestamp Hardtech, företaget som uppfunnit och utvecklat presshärdningstekniken.

- Processen togs från början fram för slitagekomponenter men sedan 1990 är tillverkningen helt inriktad på säkerhetskomponenter till fordon, till en början sidokrockskydd och idag stora delar av karossen.

- Vi samarbetar med CHS i utvecklingen av presstekniken med hjälp av deras simuleringsmodeller och har ett nära samarbete med fordonstillverkarna för komponentutveckling.

Vi utvecklar själva alla verktyg för processen här i Luleå. Borstål är lätt att härda, forma och svetsa. Vi går mot mer borstålskomponenter i bilkarossen för att tillgodose kraven på högre säkerhet och minskad bränsleförbrukning

- Vi har använt borstål i karossdelar sedan 2000, berättar Hans Lindh, chef för Kaross, Ytbehandling, Dörrar och Luckor på Volvo Personvagnar. Då var andelen borstål 4 procent, idag är den 20 procent och i nästa generations bilar 40 procent.

Starkt näringslivsfokus

Volvo Personvagnar samarbetar med LTU och Gestamp Hardtech i utvecklingen av material och komponenter.

- Vi gör all karossutveckling här i Göteborg så för oss är det väldigt viktigt att behålla och utveckla kompetensen på det här området i Sverige, säger Hans Lindh.

Användningen av borstål gör att vi kan minska vikten på komponenterna med 25 procent. Detta kan sätta igång en positiv spiral där mindre vikt ger mindre motorer som i sin tur ger mindre bränsleförbrukning.