tumblr hit tracking tool

Naturvetenskap

Nytt jätteprojekt inom reogjutning till Jönköping University

Av Anders Jarfors 2019-02-18
I Kina är det många bilkomponenter, tillverkade genom reogjutning, som är under implementering idag, bland annat den som visas i bild
Ett nytt projekt iniom reogjutning har beviljats genom Vinnovas Lighterprogram. Projektet som löper över 3 år är ett samarbete mellan Scania, Volvo Cars och COMPtech som företags partners samt med JU och KTH som akademiska parter. Total budget för projektet är 11,4 Miljoner kronor

Reogjutning har visat sig vara en process som kan skapa produkter som kan kinkurrera ut både stål, och gjutjärn i lastbilar aoch har egenskaper som är konkurrenskraftiga med smitt matterial. Det är med denna kunskap som Volvo Cars och Scania ger sig in i ett samarbete med JU och KTH och den lokala gjutgodsproducenten COMPtech.

Projektet som läper äver 3 år kommer att fikucera på gjutgods som har krav på att vara värmebehandlingsbara i både T5 och T6 tillstånd där särskilt T6 berhandlingen på grund av sin höga temperatur kan skapa stora problem genom blåsbildning på pressgjutgods. Kompoeneterna kravprofil är sådan att utmattningshållfastheten kommer att vara fortsatt hög men det som är nytt är att även karv på så kallad duktilitet tillkommer. Detta är mycket viktigt för krocksäkerheten i fordon.

Projektet är även ett nytt samarbete med Professor Stefan Jonsson, KTH, specialist på mekaniska egenskaper och Professor Anders E. W. Jarfors, med reogjutning som specialitet.