tumblr hit tracking tool

Industri & teknik

System för innovation får obefogad kritik

Av Åsalie Hartmanis 2014-11-28
Exegers VD Giovanni Fili har varit entreprenör i över 20 år. Foto: Forskarbladet
I Sverige är konkurrensen om forskningsmedel stenhård. Det vimlar av bra idéer, men det finns inte resurser till att göra allt. Forskarbladet träffar entreprenören Giovanni Fili som drivit bolag i över 20 år, varav 7-8 år inom högteknologisk kommersialisering, och som nu är VD på SwedNanoTech-anslutna solcellsföretaget Exeger.

Giovanni menar att det svenska innovationssystemet får mycket obefogad kritik. Kritik som ibland kan vara missriktad och aningen diffus.

- Det finns ett allmänt missnöje och en kritik mot innovationssystemet. Man säger att ”det funkar så dåligt och man får aldrig några pengar”. Men min poäng är att man måste jobba i team redan från början och fokusera så att det finns en relevans i det man gör för en marknad om det ska vara på den nivån, annars om det är grundforskning så finns det ju andra vägar att gå, anser Giovanni Fili.

Företagare och forskare behövs

Han menar att det både behövs folk som kan forska och folk som kan driva företag och att det är långt ifrån säkert att det är samma person är lämpad för båda uppgifterna.

Man måste gå ut och jobba och lära sig ”the hard way”

- Om man inte har någon som är expert på den affärsmässiga biten, då måste en forskare göra det själv. Då ska du gå ifrån din forskning i fysik till att hålla på med HR, marknadsföring och försäljning. Det kan ju hända att du är riktigt bra på det. Rent statistiskt är det säkert någon som är det. Men att driva företag är också en konst och det krävs erfarenhet för att driva bra bolag, konstaterar Giovanni. Det finns många böcker och teorier man kan lära sig, men alla som har byggt bolag vet att det handlar om erfarenhet. Man måste gå ut och jobba och lära sig ”the hard way”.

Positiv till tuffa krav

Att myndigheter ställer krav på att det finns en bra sammansättning av människor, med olika kompetenser, och att man redan från början har en genomtänkt affärsmässig plan är saker som han ser positivt på.

 - Sverige har så mycket bra uppfinningar och bra innovatörer och om man fortsätter att koppla det till att det ska finnas en tydlig plan för kommersialisering så kommer vi få fler och bättre bolag som kommer att generera både pengar och forskning som är relevant för marknaden. Man kommer då också att kunna attrahera briljanta forskare från resten av världen.

Själv är Giovanni VD för Exeger, ett bolag som utvecklar paneler som gör om ljus till energi.

Ett område som man tror mycket på är byggnadsintegration. Målsättningen är att en kvadratmeter energigenererande glas-fasad ska kunna generera tillräckligt mycket energi för att försörja en kvadratmeter kontorsyta. Jämfört med dagens alternativt har man löst både estetiska problem och lyckats få solcellerna att prestera bra i olika vinklar och under molniga förutsättningar.

Konsumentelektronik

Ett annat område man fokuserar på är konsumentelektronik. Mobila produkter som exempelvis surfplattor och laptops behöver ofta laddas och användaren behöver ha koll på batterimätaren och söka upp eluttag och laddare vid långvarigt arbete. Men framtiden kan se annorlunda ut.

Genom att fästa solceller som är lätta och så tunna som 0,5 mm på baksidan av en surfplatta, kan man både förlänga batteritiden vid användning och ladda produkten när den inte används. Detta med hjälp av energi som genereras från vanlig inomhusbelysning.