tumblr hit tracking tool

Samhälle

Almi lotsar från idé till lansering

Av Mats Holmström 2013-06-26
Ett av Almis många uppdrag är att stötta innovation och utveckling. -Tillväxten finns hos de små och medelstora företagen, säger Andreas Uhmeier, chef för affärsområdet Innovation på Almi.

På 40-talet Almi-kontor spridda över hela landet kan personer med goda idéer få hjälp med allt ifrån rådgivning till kontakter inom näringslivet och finansiering.

Vi fungerar som processledare, där vi stegvis stödjer innovatören i att undersöka affärspotentialen och att utveckla en produkt eller tjänst hela vägen från idé till kommersialisering.

Till skillnad från många andra satsningar jobbar Almi brett och stöttar goda idéer varhelst de dyker upp. Det kan vara inom näringslivet, likaväl som i forskarvärlden, eller hos en privatperson. Första steget är förstås att göra en bedömning av vilken potential idén har. Är det verkligen en ny idé, är den rimlig att genomföra och finns det en tillräckligt bra marknad? I vissa fall kan Almi finansiera patentöversikt och marknadsundersökning. Ibland hjälper de till med att hitta möjliga finansiärer eller lägga upp förmånliga lån. Utifrån en flerstegsprocess arbetar man sig sedan systematiskt fram till kommersialisering.

- Att arbeta både flexibelt och strukturerat är det vi är bäst på, säger Andreas Uhmeier. Vår specialitet är just att omvandla idéer till framgångsrika företag utan att entreprenören behöver ta onödigt stora risker.
Under arbetets gång behöver man också ta hjälp av andra användbara kontakter så som industridesigners och marknadskommunikatörer, med flera.

- Gör-det-själv är ingen bra strategi, säger Andreas Uhmeier. Det är alltid bättre att anlita folk som kan och är proffs på det de gör. Konkurrensen är stenhård idag, och det gäller att komma ut snabbt till marknaden med attraktiva erbjudanden. Vissa av dem Almi stöttar är hängivna entreprenörer som gärna vill satsa på sin idé på heltid. Andra vill ha företagandet som bisyssla. Almi stöttar även befintliga företag som har en innovativ idé, men som inte har resurser att utveckla den på egen hand. Almi är verksamt i alla branscher och årligen är det närmare 600 idéer som når kommersialisering.